Efektywna komunikacja

Polecany przez 2896 osób (Ocena 4,95/5)
5/5
Co to jest skuteczna komunikacja?

Chcesz lepiej się komunikować w swoim związku i życiu? Te wskazówki pomogą Ci uniknąć nieporozumień, pojąć prawdziwe znaczenie przekazywanych informacji i znacznie polepszyć Twoją pracę i relacje osobiste.

Co to jest skuteczna komunikacja?

Skuteczna komunikacja to coś więcej niż tylko wymiana informacji. Chodzi o zrozumienie emocji i intencji kryjących się za informacjami. Oprócz tego, że możesz jasno przekazać wiadomość, musisz także słuchać w sposób, który zyskuje pełne znaczenie tego, co zostało powiedziane, i sprawi, że druga osoba poczuje się usłyszana i zrozumiana.

Efektywna komunikacja brzmi tak, jakby miała być instynktowna. Ale zbyt często, gdy próbujemy porozumieć się z innymi, coś się psuje. Mówimy jedno, druga osoba słyszy coś innego i dochodzi do nieporozumień, frustracji i konfliktów. Może to powodować problemy w domu, szkole i pracy.

Dla ludzi wyraźniejsza i skuteczniejsza komunikacja wymaga opanowania kilku ważnych umiejętności. niezależnie, czy próbujesz poprawić komunikację ze swoim współmałżonkiem, dziećmi, szefem czy współpracownikami, zdobycie tych umiejętności może pogłębić twoje więzi z innymi, zbudować większe zaufanie i szacunek oraz usprawnić pracę zespołową, rozwiązywanie problemów i ogólny stan zdrowia społecznego i emocjonalnego.

Co powstrzymuje Cię przed skuteczną komunikacją?

Typowe bariery skutecznej komunikacji obejmują:

Stres i niekontrolowane emocje.  Kiedy jesteś zestresowany lub emocjonalnie przytłoczony, bardziej prawdopodobne jest, że źle odczytasz innych ludzi, wysyłasz dezorientujące lub zniechęcające sygnały niewerbalne i popadasz w niezdrowe wzorce zachowań. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień, możesz dowiedzieć się, jak szybko się uspokoić przed kontynuowaniem rozmowy.

Brak skupienia.  Nie możesz skutecznie komunikować się, gdy wykonujesz wiele zadań jednocześnie. Jeśli sprawdzasz telefon , planujesz, co powiesz dalej lub śnisz na jawie, prawie na pewno przegapisz niewerbalne wskazówki w rozmowie. Aby skutecznie się komunikować, musisz unikać rozpraszania uwagi i skupiać się.

Niespójny język ciała.  Komunikacja niewerbalna powinna wzmacniać to, co się mówi, a nie zaprzeczać temu. Jeśli powiesz jedną rzecz, ale Twój język ciała mówi coś innego, Twój słuchacz prawdopodobnie poczuje, że jesteś nieuczciwy. Na przykład nie możesz powiedzieć „tak”, kręcąc głową nie.

Negatywny język ciała.  Jeśli nie zgadzasz się z tym, co zostało powiedziane, lub nie podoba ci się to, możesz użyć negatywnej mowy ciała, aby odrzucić wiadomość drugiej osoby, na przykład skrzyżować ramiona, unikać kontaktu wzrokowego lub stukać w stopy. Nie musisz się z tym zgadzać, a nawet lubić, ale aby skutecznie się komunikować i nie zmuszać drugiej osoby do defensywy, ważne jest, aby unikać wysyłania negatywnych sygnałów.

Zobacz też: Skuteczna komunikacja w małżeństwie

Efektywna umiejętność komunikacji 1: Zostań zaangażowanym słuchaczem

Komunikując się z innymi, często skupiamy się na tym, co powinniśmy powiedzieć. Jednak skuteczna komunikacja polega mniej na mówieniu, a bardziej na słuchaniu. Dobre słuchanie oznacza nie tylko zrozumienie słów lub przekazywanych informacji, ale także zrozumienie emocji, które mówi rozmówca.

Istnieje duża różnica między słuchaniem zaangażowanym a zwykłym słyszeniem. Kiedy naprawdę słuchasz – kiedy jesteś zaangażowany w to, co się mówi – usłyszysz subtelne intonacje w czyimś głosie, które mówią ci, jak się czuje ta osoba i jakie emocje próbują przekazać. Kiedy jesteś zaangażowanym słuchaczem, nie tylko lepiej zrozumiesz drugą osobę, ale także sprawisz, że poczuje się ona usłyszana i zrozumiana, co może pomóc zbudować silniejsze, głębsze połączenie między tobą.

Komunikując się w ten sposób, doświadczysz również procesu, który  zmniejsza stres i wspiera dobre samopoczucie fizyczne i emocjonalne. Jeśli na przykład osoba, z którą rozmawiasz, jest spokojna, słuchanie z zaangażowaniem również pomoże Ci się uspokoić. Podobnie, jeśli dana osoba jest zdenerwowana, możesz ją uspokoić, uważnie słuchając i sprawiając, że czuje się zrozumiana.

Jeśli Twoim celem jest pełne zrozumienie drugiej osoby i połączenie się z nią, słuchanie z zaangażowaniem często przychodzi naturalnie. Jeśli tak się nie stanie, wypróbuj poniższe wskazówki. Im częściej je ćwiczysz, tym bardziej satysfakcjonujące i satysfakcjonujące będą twoje interakcje z innymi.

rozmowa

Wskazówki, jak stać się zaangażowanym słuchaczem

Skoncentruj się w pełni na mówcy.  Nie możesz słuchać z zaangażowaniem, jeśli  ciągle sprawdzasz telefon lub myślisz o czymś innym. Musisz skupić się na doświadczeniu chwilowym, aby wychwycić subtelne niuanse i ważne wskazówki niewerbalne w rozmowie. Jeśli trudno ci się skoncentrować na niektórych mówcach, spróbuj powtórzyć ich słowa w głowie – wzmocni to ich przesłanie i pomoże ci zachować koncentrację.

Zwróć uwagę na prawe ucho.  Choć brzmi to dziwnie, lewa półkula mózgu zawiera główne ośrodki przetwarzania zarówno rozumienia mowy, jak i emocji. Ponieważ lewa strona mózgu jest połączona z prawą częścią ciała, faworyzowanie prawego ucha może pomóc Ci lepiej wykryć emocjonalne niuanse tego, co ktoś mówi.

Unikaj przerywania lub próby przekierowania rozmowy na swoje obawy.  Mówiąc coś w rodzaju: „Jeśli uważasz, że to źle, powiem ci, co mi się przydarzyło”. Słuchanie to nie to samo, co czekanie na swoją kolej. Nie możesz skoncentrować się na tym, co ktoś mówi, jeśli tworzysz to, co masz zamiar powiedzieć dalej. zazwyczaj mówca może odczytać twoją mimikę i wiedzieć, że twój umysł jest gdzie indziej.

Okaż zainteresowanie tym, co się mówi.  Od czasu do czasu kiwaj głową, uśmiechaj się do osoby i upewnij się, że Twoja postawa jest otwarta i zachęcająca. Zachęć rozmówcę do kontynuowania krótkich ustnych komentarzy, takich jak „tak” lub „uh huh”.

Spróbuj odłożyć na bok wyrok.  Aby skutecznie się z kimś komunikować, nie musisz go lubić ani zgadzać z jego pomysłami, wartościami czy opiniami. Jednak musisz odłożyć na bok swój osąd i powstrzymać się od winy i krytyki, aby je w pełni pojąć. Najtrudniejsza komunikacja, po pomyślnym wykonaniu, często może prowadzić do mało prawdopodobnego połączenia z kimś.

Przekazać opinię.  Jeśli wydaje się, że występuje rozłączenie, zastanów się, co zostało powiedziane, parafrazując. „To, co słyszę” lub „Brzmi tak, jak mówisz” to świetne sposoby na zastanowienie. Nie powtarzaj jednak dlatego tego, co mówca powiedział dosłownie – brzmisz nieszczerze lub nieinteligentnie. Zamiast tego wyraź, co znaczą dla ciebie słowa mówiącego. Zadawaj pytania, aby wyjaśnić pewne kwestie: „Co masz na myśli, mówiąc…” lub „Czy to masz na myśli?”

Usłysz emocje kryjące się za słowami

To wyższe częstotliwości ludzkiej mowy przekazują emocje. Możesz lepiej dostroić się do tych częstotliwości – a tym samym lepiej pojąć, co naprawdę mówią inni – ćwicząc maleńkie mięśnie ucha środkowego (najmniejsze w ciele). Możesz to zrobić, śpiewając, grając na instrumencie dętym lub słuchając niektórych rodzajów muzyki o wysokiej częstotliwości (na przykład symfonii Mozarta lub koncertu skrzypcowego zamiast rocka o niskiej częstotliwości, popu lub hip-hopu).

Umiejętność 2: Zwróć uwagę na sygnały niewerbalne

Sposób, w jaki patrzysz, słuchasz, poruszasz się i reagujesz na inną osobę, mówi jej więcej o tym, jak tego doświadczasz, niż same słowa. Komunikacja niewerbalna lub mowa ciała obejmuje mimikę twarzy, ruchy ciała i gesty, kontakt wzrokowy, postawę, ton głosu, a nawet napięcie mięśni i oddychanie.

Rozwijanie umiejętności rozumienia i korzystania z komunikacji niewerbalnej może pomóc w łączeniu się z innymi, wyrażaniu tego, co naprawdę masz na myśli, radzeniu sobie w trudnych sytuacjach i budowaniu lepszych relacji w domu i w pracy.

  • Możesz usprawnić skuteczną komunikację, używając otwartej mowy ciała – nieskrzyżowanych ramion, stojącej w otwartej pozycji lub siedzącej na skraju siedzenia i utrzymując kontakt wzrokowy z osobą, z którą rozmawiasz.
  • Możesz także użyć mowy ciała, aby podkreślić lub wzmocnić swój przekaz słowny – na przykład poklepując przyjaciela po plecach i komplementując go za jego sukces lub waląc pięściami, aby podkreślić swoją wiadomość.

Popraw sposób  czytania komunikacji niewerbalnej

Miej świadomość indywidualnych różnic. Ludzie z różnych krajów i kultur używają różnych niewerbalnych gestów komunikacyjnych, dlatego ważne jest, aby podczas odczytywania sygnałów mowy ciała wziąć pod uwagę wiek, kulturę, religię, płeć i stan emocjonalny. Na przykład amerykański nastolatek, pogrążona w żałobie wdowa i azjatycki biznesmen prawdopodobnie inaczej używają sygnałów niewerbalnych.

Spójrz na niewerbalne sygnały komunikacyjne jako grupę. Nie czytaj zbyt wiele w jednym geście lub wskazówce niewerbalnej. Rozważ wszystkie niewerbalne sygnały, które otrzymujesz, od kontaktu wzrokowego, przez ton głosu, po język ciała. Każdy może od czasu do czasu poślizgnąć się i puścić kontakt wzrokowy lub na krótko skrzyżować ramiona bez zamiaru. Rozważ wszystkie sygnały, aby lepiej „odczytać” osobę.

Popraw sposób  dostarczania komunikacji niewerbalnej

Używaj sygnałów niewerbalnych, które pasują do twoich słów, zamiast im zaprzeczać. Jeśli powiesz jedną rzecz, ale Twój język ciała mówi coś innego, Twój słuchacz poczuje się zdezorientowany lub podejrzewa, że ​​postępujesz nieuczciwie. Na przykład siedzenie z założonymi rękami i potrząsanie głową nie pasuje do słów, które mówią drugiej osobie, że zgadzasz się z tym, co mówi.

Dostosuj sygnały niewerbalne do kontekstu. Na przykład ton Twojego głosu powinien być inny, gdy zwracasz się do dziecka, niż gdy zwracasz się do grupy dorosłych. Podobnie, weź pod uwagę stan emocjonalny i tło kulturowe osoby, z którą się kontaktujesz.

Unikaj negatywnej mowy ciała. Zamiast tego używaj języka ciała, aby przekazać pozytywne uczucia, nawet jeśli w rzeczywistości ich nie doświadczasz. Jeśli denerwuje Cię sytuacja – na przykład rozmowa kwalifikacyjna, ważna prezentacja lub pierwsza randka – możesz użyć pozytywnej mowy ciała, aby zasygnalizować pewność siebie, nawet jeśli jej nie czujesz. Zamiast niepewnie wchodzić do pokoju ze spuszczoną głową, odwróconym wzrokiem i wślizgnąć się na krzesło, spróbuj stać prosto z ramionami do tyłu, uśmiechać się i utrzymywać kontakt wzrokowy oraz mocno uścisnąć dłoń. Sprawi, że poczujesz się bardziej pewny siebie i pomoże uspokoić drugą osobę.

Umiejętność 3: Kontroluj stres

Ile razy czułeś się zestresowany podczas nieporozumienia ze swoim współmałżonkiem, dziećmi, szefem, przyjaciółmi lub współpracownikami, a potem powiedziałeś lub zrobiłeś coś, czego później żałowałeś? Jeśli potrafisz szybko złagodzić stres i powrócić do spokojnego stanu, nie tylko unikniesz takich żalu, ale w wielu przypadkach również pomożesz uspokoić drugą osobę. Tylko wtedy, gdy jesteś w spokojnym, zrelaksowanym stanie, będziesz w stanie wiedzieć, czy sytuacja wymaga reakcji, czy też sygnały drugiej osoby wskazują, że lepiej byłoby milczeć.

Na przykład w sytuacjach takich jak rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja biznesowa, spotkanie pod presją lub wprowadzenie do bliskiej osoby, ważne jest, aby zarządzać swoimi emocjami, myśleć na nogach i skutecznie komunikować się pod presją.

Komunikuj się skutecznie, zachowując spokój pod presją
Użyj taktyki przeciągania, aby dać sobie czas na przemyślenie. Poproś o powtórzenie pytania lub wyjaśnienie stwierdzenia, zanim odpowiesz.
Zatrzymaj się, aby zebrać myśli. Cisza niekoniecznie jest złą rzeczą – pauza może sprawić, że będziesz wydawać się bardziej kontrolowana niż pośpieszna odpowiedź.
Podaj jedną uwagę i podaj przykład lub dodatkowe informacje. Jeśli twoja odpowiedź jest zbyt długa lub wahasz się o kilka punktów, ryzykujesz utratę zainteresowania słuchacza. Podaj przykład, a następnie oceń reakcję słuchacza, aby stwierdzić, czy powinieneś zwrócić uwagę na drugą.
Wyraźnie przekazuj swoje słowa. W wielu przypadkach sposób, w jaki coś powiesz, może być równie ważny, jak to, co mówisz. Mów wyraźnie, utrzymuj równy ton i nawiąż kontakt wzrokowy. Utrzymuj rozluźnioną i otwartą mowę ciała.
Podsumuj podsumowanie i zakończ. Podsumuj swoją odpowiedź, a następnie przestań mówić, nawet jeśli w pomieszczeniu panuje cisza. Nie musisz wypełniać ciszy, kontynuując rozmowę.

Szybka ulga dla skutecznej komunikacji

Kiedy rozmowa zaczyna być gorąca, potrzebujesz czegoś szybkiego i natychmiastowego, aby zmniejszyć intensywność emocjonalną. Ucząc się szybko zmniejszać stres w danym momencie, możesz bezpiecznie ocenić wszelkie silne emocje, których doświadczasz, regulować swoje uczucia i odpowiednio się zachowywać.

Rozpoznaj, kiedy się stresujesz. Twoje ciało poinformuje Cię o stresie podczas komunikacji. Masz napięte mięśnie lub brzuch? Czy masz zaciśnięte ręce? Czy twój oddech jest płytki? Czy „zapominasz” o oddychaniu?

Poświęć chwilę, aby się uspokoić, zanim zdecydujesz się kontynuować rozmowę lub ją odłożyć.

Przyprowadź swoje zmysły na ratunek. Najlepszym sposobem szybkiego i niezawodnego złagodzenia stresu są zmysły – wzrok, słuch, dotyk, smak, węch – lub ruch. Na przykład, możesz włożyć miętówkę do ust, wcisnąć do kieszeni kulkę stresu, wziąć kilka głębokich oddechów, zacisnąć i rozluźnić mięśnie lub dlatego przypomnieć sobie kojący, bogaty w zmysły obraz. Każda osoba reaguje inaczej na bodźce sensoryczne, więc musisz znaleźć mechanizm radzenia sobie, który będzie dla ciebie kojący.

Poszukaj humoru w tej sytuacji. Odpowiednio stosowany humor jest świetnym sposobem na rozładowanie stresu podczas komunikacji . Kiedy ty lub osoby wokół ciebie zaczniesz traktować sprawy zbyt poważnie, znajdź sposób na polepszenie nastroju, dzieląc się żartem lub zabawną historią.

Bądź gotów na kompromis. Czasami, jeśli oboje możecie się trochę zgiąć, będziecie w stanie znaleźć szczęśliwy środek, który zmniejszy poziom stresu u wszystkich zainteresowanych. Jeśli zdasz sobie sprawę, że druga osoba bardziej troszczy się o jakiś problem niż tobie, kompromis może być dla ciebie łatwiejszy i może stanowić dobrą inwestycję w przyszłość związku.

Jeśli to konieczne, zgódź się na odmowę i odsuń się od sytuacji, aby wszyscy mogli się uspokoić. Jeśli to możliwe, wyjdź na spacer lub spędź kilka minut na medytacji. Fizyczny ruch lub znalezienie spokojnego miejsca, w którym można odzyskać równowagę, mogą szybko zmniejszyć stres.

Umiejętność 4: Postaw się

Bezpośrednia, asertywna ekspresja ułatwia komunikację i może pomóc zwiększyć poczucie własnej wartości i umiejętności podejmowania decyzji. Bycie asertywnym oznacza wyrażanie swoich myśli, uczuć i potrzeb w otwarty i uczciwy sposób, jednocześnie broniąc siebie i szanując innych. NIE oznacza bycia wrogim, agresywnym lub wymagającym. Skuteczna komunikacja zawsze polega na zrozumieniu drugiej osoby, a nie na wygrywaniu kłótni lub narzucaniu innym swoich opinii.

Aby poprawić swoją asertywność:
Doceń siebie i swoje możliwości. Są tak samo ważni jak inni.
Poznaj swoje potrzeby i pragnienia. Naucz się je wyrażać bez naruszania praw innych
Wyrażaj negatywne myśli w pozytywny sposób. Nie ma  nic złego w złości , ale trzeba też okazywać szacunek.
Otrzymuj pozytywne opinie. Przyjmuj komplementy łaskawie, ucz się na błędach, proś o pomoc w razie potrzeby.
Naucz się mówić „nie”. Poznaj swoje ograniczenia i nie pozwól innym Cię wykorzystać. Poszukaj alternatyw, aby wszyscy byli zadowoleni z wyniku.

Rozwijanie asertywnych technik komunikacji

Empatyczna asercja przekazuje drugiej osobie wrażliwość. Najpierw rozpoznaj sytuację lub uczucia drugiej osoby, a następnie przedstaw swoje potrzeby lub opinię. „Wiem, że byłeś bardzo zajęty w pracy, ale chcę, abyś też znalazł czas dla nas”.

Asercję eskalującą można zastosować, gdy pierwsze próby nie powiodły się. Z upływem czasu stajesz się coraz bardziej stanowczy, co może obejmować nakreślenie konsekwencji, jeśli Twoje potrzeby nie zostaną zaspokojone. Na przykład: „Jeśli nie będziesz przestrzegać umowy, będę zmuszony podjąć kroki prawne”.

Ćwicz asertywność w sytuacjach mniejszego ryzyka, aby wzmocnić swoją pewność siebie. Albo zapytaj przyjaciół lub rodzinę, czy możesz najpierw ćwiczyć na nich techniki asertywności.

Jeżeli pomogło kliknij!
[Total: 1 Average: 5]

Poradnik 80 Sztuczek Jak odzyskać EX


W ciągu 3 tygodni będziesz w stanie wszystko zmienić. Dzięki konkretnym technikom opartym na psychologii człowieka, sztuce perswazji i komunikacji, możliwość odzyskania utraconej miłości stanie się dużo prostsza. Wypróbuj na swoim ex aż 80 różnych sztuczek aby go lub ją odzyskać. Pamiętaj, że działają one niezależnie od sytuacji.

W PAKIECIE:

MEGA PORADNIK "80 sztuczek "
+Plan działania na każdy dzień
+ 101 pytań terapeutycznych pomocnych w skutecznym odkochaniu (jako plan awaryjny)
+ Kompendium wiedzy

(Poradnik zarówno dla kobiet jak i mężczyzn)

Premium

Zapisz się na webinar: Efektywna komunikacja Data 15.05.2020

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

WPISY PODOBNE DO: Efektywna komunikacja poradnik

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jeżeli chcesz dostawać powiadomienia o nowych wpisach zostaw swój email
error: Content is protected !!